Spoorbrug 2.0

Over dit project

De oude IJsselbrug van Zutphen krijgt een forse opknapbeurt. Deze voor Zutphen cruciale verbinding bestaat uit een verkeersbrug en een naastgelegen spoorbrug. Met de bouw van deze brug werd in 1862 begonnen en de openstelling volgde in 1865. De brug kent een bewogen geschiedenis van vernielingen. Fietsers en voetgangers krijgen in de nieuwe situatie een brede strook loop- en fietsgebied tot hun beschikking. Wandelaars kunnen straks gaan zitten op de langste bank van Nederland. De aannemerscombinatie DIJZ (Damsteegt en CT ) is inmiddels begonnen met het onderhoudswerk aan de verkeersbrug. In december 2017 zijn de werkzaamheden gereed. Hanselman Groep voerde de nulopnamen en de deformatiemetingen uit van de brug en de bebouwing in de directe omgeving van het landhoofd aan de stadskant. Hanselman Groep schreef ook een Plan van Aanpak voor de monitoring. CRUX Engineering B.V. werkt samen met de Hanselman Groep een trilling voorspelling uit, vooruitlopend op het heiwerk dichtbij de stroompijlers en de landhoofden. Ook de nulmetingen van nu reeds optredende trillingen worden door de Hanselman Groep vastgelegd. Al met al een uitdagende klus!